Monday, March 9, 2009

Kelebihan Minyak Pati (Essential Oil) Dalam Bidang Perubatan Aromaterapi.


1.      Cinnamon Leaf (Daun Kayu Manis)

Membantu melawan keletihan, stress, rasa lemah. Memberi rasa ketenangan dan melawan tekanan. Membantu proses pencernaan, memberi kelegaan kepada otot dan sakit sendi seperti sengal-sengal. Membantu melancarkan perjalanan darah.

 2.      Citronella (Serai wangi)

Memberi rasa ketenangan, rangsangan, dan minda. Membersihkan udara kotor (bakteria)di dalam bilik dan membantu melegakan demam dan selsema. Sangat baik untuk mengatasi sengal-sengal, mengurangkan kulit berminyak dan kaki berpeluh. Bagus untuk mengatasi gangguan nyamuk.

3. Cajeputi Leaf ( Daun Gelam )

Sangat baik untuk mengatasi masalah pencernaan dan masalah kulit. Ia membantu mengimbangi minda dan merangsang fikiran. Ia juga mempunyai ciri-ciri antiseptik untuk saluran pernafasan dan melegakan sakit kepala, gout dan sakit sendi. Fungsinya adalah sama seperti minyak cap kapak. Ia membantu menghentikan darah akibat luka dan menyembuhkan luka dengan cepat.

4. Patchouli ( Nilam )

Sangat baik untuk mengatasi masalah tekanan dan sangat effektif untuk meningkatkan syahwat. Baik untuk masalah kulit, membantu mengatasi jangkitan dan gigitan serangga. Berfungsi untuk meningkatkan aliran air kencing dan mengurangkan selulit.

5. Citrus Lime (Daun limau kasturi)

Sangat baik untuk menghilangkan tekanan dan kesedihan. Mandi dengan menggunakan citrus lime essential oil akan mampu melegakan demam. Memberi rasa ketenangan dan mampu melegakan demam. Membantu sistem pencernaan dan pernafasan serta meningkatkan selera makan, melembutkan kulit dan mengurangkan masalah bengkak. 

6. Lavender (Lavandula augustifolia)

Minyak ini menawarkan rasa ketenangan dan kedamaian yang membantu menghilangkan rasa tekanan. Sangat baik sebagai ubat antiseptik yang membantu mengubati demam, selsema dan sebagainya. Ianya juga sangat berguna untuk penyakit asma dan migrain. Ia mampu mengelakkan kesan calar dan mengimbangi kulit. Sangat berguna untuk sistem pencernaan dan sistem pernafasan. Bagus untuk otot dan sakit sengal-sengal.

No comments:

Post a Comment